zondag 31 maart 2013

Onze dag met een 10-weken-jonge baby?

Ik kan het bijna niet geloven dat we al de laatste dag van maart zijn!
Hoe snel kan de tijd wel gaan???

Hier geef ik je een idee van hoe onze dagen er ongeveer uitzien.
In dit voorbeeld starten we om 4u 's morgens, maar het uur van zijn "ontbijt" hangt er vanaf wanneer Finn de avond ervoor het laatst gedronken heeft. Meestal laat hij 's nachts 6u tussen twee voedingen (te tellen vanaf het begin van de eerste voeding tot het begin van de volgende voeding), en overdag ongeveer 4u. Dat kan variëren van de activiteit (na een babymassage of zijn badje slaapt hij bijvoorbeeld wat langer door), en in welke "mood" hij is! ;)
De uren hieronder zijn dus als voorbeeld:

Goeiemorgen!
's Ochtends rond 4u wordt mijn zoontje wakker en geef ik hem zijn eerste borstvoeding van de dag. Eerst zit hij even bij mij in de zetel, en dan lacht hij zo lief.. En dan smelt mama altijd.. :) Ik ben ook meteen wakker, meestal zelfs ongeveer 10 minuten voor hijzelf 's nachts wakker wordt!
De borstvoeding duurt ongeveer 20 minuten. Dan drinkt hij aan beide kanten, laat hij een boertje (of twee of meer) en laat ik hem nog even bekomen.
Het is namelijk officieel: Finn heeft last van reflux. En dus helpt het om nog een half uurtje rechtop te zitten nadat hij gedronken heeft. Daarna leg ik hem terug in zijn bedje, muziekje aan, tuutje in de mond, en na een paar minuten valt hij meestal wel in slaap. Soms schiet hij iets later nog eens wakker en begint hij te huilen omdat zijn tuutje niet meer in z'n mondje zit.. Dan kan het wel een half uurtje duren (of soms nog langer) tot hij echt slaapt. Maar alles samen ben ik toch al snel een uurtje op. Eens hij slaapt, of toch stil is, kruip ik ook terug in bed. :)

Mama, ik heb honger!
Ongeveer 3 uur later - dat zou dus rond 7u zijn - wordt mijn klein prinsje weer wakker. 's Ochtends laat hij namelijk minder tijd tussen twee voedingen.
Ervan uitgaande dat hij de hele tijd geslapen heeft - soms is hij klaarwakker na zijn eerste voeding, en moet ik zelfs niet proberen om hem in z'n bedje te leggen! In dat geval blijven mama en Finn op, en zitten we lekker te "broebelen" tegen elkaar! ;)
Finn drinkt zijn tweede keer dus rond 7u, en telkens duurt het ongeveer 20 minuten. Dat wil zeggen: hij drinkt daarvan 13-15 minuten. De rest van de tijd is: aanleggen aan de borst, wenen (hij kan nogal ongeduldig zijn!), melk opkuisen als hij melk teruggegeven heeft, .. (Als de melk uit het mondje loopt na de voeding, noemen ze dat "teruggeven". Over braken of overgeven spreken ze pas als het er echt uitvliegt.)
Tegen dan is het ongeveer 8u, dus normaal gezien ga ik dan niet meer slapen (tenzij ik veel slaap in te halen heb!). Finn is hier vaak klaarwakker, dus dan wordt er gespeeld en "gebroebeld". :) En daar genieten we allebei zo van!!

Spelen, lachen en broebelen! (en tong uitsteken!)


Lunchen en middagdutje doen!
Voor ik het weet, is het bijna middag en terug etenstijd voor Finn! Finn heeft honger en mama kan hem maar best zo snel mogelijk drinken geven! ;) Dus rond 11u heeft Finn over het algemeen zijn derde maaltijd!
Daarna slaapt hij meestal even.. Eén uurtje, of twee uurtjes.

Dan kan ik hem bijna zonder problemen in zijn bedje leggen, en valt hij snel in slaap. Maar Finn is nogal een lichte slaper, en soms betrap ik me erop dat ik te stil probeer te zijn: niet teveel rommelen in de keuken (we wonen voorlopig op 1 verdieping, dus de keuken is vlakbij zijn slaapkamer), niet stofzuigen, .. Misschien dom, want hij moet ook aan die geluiden wennen, en leren om erdoor te slapen. Maar deze mama hier vindt het zo jammer als haar zoontje wakker wordt van haar lawaai en dan zo erg verdriet heeft.. :(
Dus probeer ik zo stil mogelijk te zijn..
Ben ik hierin alleen??


Maar dan mag ik nog zo stil zijn, soms hebben we na de middag een afspraak bij Kind & Gezin bijvoorbeeld, en dan wordt hij lichtjes wakker terwijl ik hem in zijn draagwieg leg.. Ooohhh, dan zie je hem zich zo uitrekken en vertelt hij me met zijn blik dat hij liever in z'n warme bedje wou blijven liggen.. O, mijn zoetje! Maar tijdens het wandelen valt hij dan weer snel in slaap, hoor!


Een vieruurtje! ;)
Rond 15u is het tijd voor zijn vieruurtje: moedermelk! Duh, wat anders ;). Daarna spelen we, broebelen we tegen elkaar (altijd grappig!), en dan gaat hij soms nog wat slapen.
Dan begin ik aan ons avondeten, dus ofwel zit hij bij mij in de keuken (dan kan hij alles goed in de gaten houden!) ofwel ligt hij in zijn bedje - en dan ben ik natuurlijk zo stil mogelijk..
Als de papa thuiskomt, wordt er geknuffeld en gebabbeld, en uiteraard lekker gegeten. :)

Laatste keer vandaag?
's Avonds heeft hij nog één of twee keer honger, tussen 18u en 23u. Het varieert, maar die laatste borstvoeding van de dag proberen we zo laat mogelijk te houden, zodat hij niet te vroeg wakker wordt voor zijn ontbijt. Dus dan wordt er al eens gesust met de tuut om een beetje tijd te kopen, of we geven hem bijvoorbeeld 's avonds zijn badje - waar hij overigens super van geniet!

Finn na zijn badje! :)

Ik geef eerlijk toe, mijn zoontje is een goed bolleke. Ik bedoel: hij heeft genoeg reserve qua gewicht, en komt op een normale week ook meer bij dan het gemiddelde. En dus mag er al eens wat tijd passeren tussen twee voedingen. Kind & Gezin, en ook mijn supervroedvrouw Sabine vinden dit absoluut geen probleem, integendeel, ze moedigen het zelfs aan om de tijd wat te rekken omdat hij anders nogal veel zou drinken. Finn zit op een leeftijd (gisteren 10 weken!) dat hij met 6 à 7 voedingen per dag voldoende heeft.

Dit hier alles is mijn ervaring, en past bij mijn baby. Probeer niet zomaar dingen bij je eigen baby, praat hier eerst over met ervaringsdeskundigen, zodat je baby voldoende kan aankomen en groeien!
De laatste keer dat Finn gewogen en gemeten is, was trouwens vorige week, en toen woog hij 6,060 kg en was hij 60 cm lang! Zoals ik al zei, op die leeftijd (hij was toen 9 weken) is dat al een goed bolleke. :)



Ik wil spelen, en alles gezien hebben!
Finn vindt het leuk om in zijn relaxstoeltje te zitten/liggen (hij kan nog niet alleen rechtzitten, op 10 weken is dat nog wat vroeg), en dan ligt hij te broebelen of amuseert hij zich met rond te kijken. Hij is heel alert en nieuwsgierig, en kan heel lang en geconcentreerd naar die poppetjes aan zijn speelboog kijken!
Maar soms wil hij liever slapen, dat merk ik als hij in zijn oogjes begint te wrijven.. Dat doet hij namelijk sinds een tweetal weekjes! :)

Mama, ik ben moe.. 

Soms ligt hij ook op zijn speeltapijt, maar dat gebeurt nog niet zoveel. We hebben gisteren zijn park gekocht, dus dat wordt de komende week opgesteld. En daar kan zijn mobiel overhangen, daar kan zijn speelgoed in liggen, en daarin kan hij ook kijken en broebelen - op een veilige manier!
Ik zal, eens het park geïnstalleerd is, hier een foto van posten!

Terwijl Finn speelt of slaapt, ruim ik op, eet ik, douche ik (als Finn slaapt), steek een was in, vouw de gewassen kleren (en vooral tetradoeken!) op; als Andy niet thuis is, geef ik de dieren (kippen en katten) eten, enzovoort enzovoort.. De huishoudelijke taken, die hoef ik niet allemaal op te noemen, toch!? Die kennen we allemaal maar al te goed.. ;)


Vuile pamper?
En gedurende de dag wordt Finn natuurlijk regelmatig een verse pamper aangedaan!!
We gebruiken pampers van het merk Pampers zelf, hij is deze week trouwens overgeschakeld naar New Baby 3! En ooohhh, als hij op zijn verzorgingskussen ligt voor een verse pamper, dan ligt hij altijd te lachen en te babbelen, het is goddelijk! Dat zijn echt heel leuke momenten, en hoe meer hij babbelt, hoe leuker!


Structuur in onze dag?
Wat zijn drinkschema betreft, begint er inderdaad structuur in te komen. Ik voed Finn nog steeds op vraag, maar ik probeer er wel een bepaald aantal uren tussen te laten. Uiteindelijk is het niet de bedoeling dat hij op 10 weken jong, 8 voedingen of meer per dag krijgt (en al zeker niet, omdat hij zo goed drinkt en bijkomt in gewicht!).

Maar goh, ik moet zeggen dat we voor de rest nog geen echt schema hebben. Ik probeer een beetje aan te voelen wat hij het leukste vindt, in welke volgorde we spelen, eten en slapen. En vooral ook óf hij altijd wil slapen, en altijd wil spelen. Ik probeer met Finn nog zoveel mogelijk op het gevoel af te gaan, terwijl ik ook rekening houd met structuur opbouwen. Sinds kort slaapt hij bijvoorbeeld niet meer in dat mooie, witte wiegje in de woonkamer, en dus slaapt hij overdag ook in zijn bedje (ook een mooi hoor!) op zijn slaapkamer. En dat probeer ik hem nu aan te leren, en daarbij houd ik vast aan een klein slaapritueeltje. Dat gaat nog behoorlijk vlot hoor! :)
De structuur komt er wel, stap voor stap.. :)

Vinden jullie structuur bij een baby nodig?
Welke structuur vinden jullie belangrijk in het leven van je baby?


Amaaaaai, wat is dit een lang blogbericht geworden! Ik hoop dat jullie het volgehouden hebben tot het einde! Ik doe in elk geval m'n best om het bloggen opnieuw frequenter op te volgen, dan worden ze vanzelf wel weer korter ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten