vrijdag 5 april 2013

Wat te doen bij reflux?


Gisteren schreef ik een artikel over reflux, en hoe Finn en wij ermee omgaan.
--> http://dreamymama.blogspot.be/2013/04/reflux-en-de-diagnose.html
Nogmaals: Finn heeft er maar in beperkte mate last van, het kan veel erger - dat beseffen we. Maar reflux is iets waar je rekening moet mee houden, overdag en 's nachts, thuis en bij anderen op bezoek, direct na de voeding maar ook nog 2u erna.. 
Zoals je in dat artikel ook kon lezen, heb ik zelf enkel Gaviscon gegeven aan Finn, tot nu toe toch (hout vasthouden!), dus over andere medicatie spreek ik me niet graag uit.
Hieronder lees je meer over mogelijke middeltjes. Hopelijk kan je er tips uithalen die voor jouw of een vriendin's baby kunnen verlichting brengen!

Medicatie bij reflux:
Gaviscon kan je krijgen voor baby's, als siroop. Het verlicht de pijn van brandend maagzuur, en je geeft het best direct na de maaltijd. Het heeft een bananensmaak, en ik vind het zelf helemaal niet lekker. Finn vindt het ook niet lekker, maar als ik het op zijn tuutje geef, dan is het geen probleem om het in te nemen. Zelf geef ik het - indien nodig - nadat hij van de eerste borst heeft gedronken en een eerste boertje heeft gelaten. Bij dat boertje merk ik direct of hij er last van heeft. Indien ja, geef ik hem Gaviscon, voordat ik hem van de tweede borst laat drinken.

Omeprazole is een maagzuurremmer. Het zorgt er dus eigenlijk voor dat er minder maagzuur aangemaakt wordt, en dus komt er minder zuur naar boven, wat uiteindelijk beter is voor de slokdarm. Zelf heb ik het nog niet gegeven, ik heb enkel het voorschrift liggen. Gaviscon is sowieso meestal de eerste stap.
Er zijn nog een aantal medicijnen, maar zoals ik hierboven al zei, heb ik er geen enkele ervaring mee.


Andere mogelijke hulpmiddeltjes:

- Je baby zoveel mogelijk rechtop houden als hij op de schoot zit. Finn vindt het helemaal niet leuk om op de schoot neer te liggen, tenzij hij in slaap aan het vallen is. ;) Maar vooral na de voeding je baby lang genoeg (ik doe zelf een half uurtje) rechtop houden - ofwel op de schoot, ofwel in zijn/haar relax.

- of opteren voor een draagdoek, draagzak: hiermee kan je je baby rechtop houden, dicht tegen jou aan (helpt om te troosten), en toch intussen je handen vrij hebben voor huishoudelijk werk of andere zaken. (Let zeker op het maximum toegelaten gewicht van de baby, want Finn kon er al heel snel niet meer in!)
Hier is een goede rughouding heel belangrijk, want je gaat je rug door het extra gewicht en een verkeerde bekkenkanteling al snel overbelasten.

- De spanning op z'n middenrifje beperken of zelfs vermijden: ik ververs Finn zelden ná zijn voeding omdat hij altijd teveel beweegt als hij op het verzorgingskussen ligt, en door het opspannen van zijn buikspieren (door het lachen, bewegen en liggen broebelen) oefent hij teveel druk uit op zijn middenrifje, met als gevolg: de melk/het maagzuur komt terug! Ik probeer Finn na z'n eten ook zo rustig mogelijk te houden en zal er extra op letten dat zijn kleertjes of pampertje niet teveel spant.

- Zelf merk ik dat een fopspeen ook helpt. Finn zuigt aan de tuut, dus hij maakt meer speeksel aan en slikt het speeksel binnen, waardoor het maagzuur minder kans maakt om naar boven te komen. Ik slaag er meestal in om Finn te kalmeren met een tuutje.

- Zorgen dat hij tijdens de voeding niet teveel lucht inhapt, en dat hij na (of al tijdens het drinken) voldoende boertjes laat.

- het verhogen van het bedje aan de hoofdzijde, dmv zogenaamde "bed blocks" (of eigen creaties; bij ons liggen er isomo-stukken onder de poten van zijn bedje) --> deze steek je onder de poten van het bedje aan de hoofdzijde. Link: http://www.dreambaby.collishop.be/ecom/nl/shops/Ecom/DreamBaby/920103_BED__BLOCKS__PER__6)

Bed blocks - bron: Dreambaby.be


- hellend kussen: wij hebben er zo twee, en we gebruiken ze in zijn bedje, in zijn draagwieg, op zijn verzorgingskussen --> zo ligt hij hoger aan zijn hoofd, waardoor er minder maagzuur terugkomt.
Link: http://www.dreambaby.collishop.be/ecom/nl/shops/Ecom/DreamBaby/737066_KUSSEN__SCHUIN__30__
Hellend kussen - bron: Dreambaby.be

- Bij de osteopaat gaan: als je dit overweegt, moet je je goed informeren en zorgen dat je een osteopaat vindt die ervaring heeft met baby's en reflux. Je kan best contacten vragen via je vroedvrouw, je gyneacoloog of huisarts. Of als je een vriendin hebt die goede ervaringen heeft gehad met haar baby..
Zelf ben ik met Finn 4 maal bij een osteopate geweest. Als iemand een referentie wenst in de regio Zottegem, dan kan ik je Karen De Rocker (www.laaif.be) doorgeven als heel goede osteopate!
In de osteopathie worden enkel manuele technieken toegepast op een hele zachte manier, die ervoor zorgen dat bepaalde spanningen in het lichaam verdwijnen. De behandeling voor baby'tjes is dus ook heel rustig en ontspannend. Er wordt niets geforceerd, en soms kan de baby tijdens de behandeling zelfs gewoon in de maxi-cosi blijven zitten. Bij reflux wordt er trouwens gewerkt aan de spanningen tussen het achterhoofd (onderaan de schedel), het middenrif en het sacrum.

Finn heeft de eerste keer hard gehuild, hij wist duidelijk niet wat er gebeurde en werd dus onzeker door die aanrakingen van de handen, maar hij heeft wel gevoeld dat er in zijn lichaam iets aan het gebeuren was. En tijdens de volgende sessie heeft hij de hele tijd genoten, dat was duidelijk! Hij lag rustig op de bank, was goedgezind, en klaar om in slaap te vallen. Alsof hij nu het volste vertrouwen had in die handen, die goede dingen in zijn kleine lijfje bewerkstelligen..
En ook de twee volgende keren werd hij zelfs nauwelijks wakker. En als hij al eens zijn oogjes opendeed, keek hij eens rond en sliep verder. Zalig om te zien als mama! Echt!
Dus denk niet dat jouw baby'tje hiervan last ondervindt! Ga zelfs eens voor een behandeling naar een osteopaat (misschien ben je weleens geweest voor bekkeninstabiliteit tijdens je zwangerschap?), en dan weet je meteen dat je daar nul komma nul last van ondervindt..

Ik wou met Finn bij de osteopaat gaan, omdat ik liever zo min mogelijk medicatie geef (tenzij het niet anders kan..), en omdat ik wou vermijden dat de reflux erger zou worden. Het is ook effectief beter geworden bij Finn, en misschien heeft het wel "erger" voorkomen tegelijkertijd!
4 behandelingen is niet standaard, dat hangt af van hoe de behandeling aanslaat, en ik betaal 50 euro per keer. Ik krijg wel terug van het ziekenfonds maar weet nog niet hoeveel.
Bij sommige kindjes werkt het ook gewoon niet. Soms ziet de osteopate dat een manuele therapie niet helpt, en dan heeft het ook geen zin om ermee door te gaan natuurlijk. Laat ons zeggen dat je zeker na de tweede behandeling al verbetering moet gezien hebben. Ik hoef alvast niet meer terug te gaan, maar Karen hoort wel graag binnen een maandje hoe het met Finn gaat.. Leuk dat ze willen opvolgen!

- ... ?
Heb je zelf een kindje met reflux (gehad), en heb je ook nog tips, laat ze dan hieronder weten!


2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Ondertussen zijn er enkele maanden voorbij na de osteopaat. Is het steeds beter blijven gaan of was dit louter doordat zij ouder word en automatisch minder last (zouden moeten) krijg(t)en?

    Wij zitten nu op 9 weken - had eerst verdoken reflux waarbij er snel Zantac diende gebruikt te worden wegens zéér zure geur, veranderd van voeding naar Novalac allernova AR (pokkedure voeding) voor de vele krampen na iedere voeding (eerst Nan pro dan Nan pro AR).
    2 -tal weken zag het er prima uit maar nu geeft hij enorm veel terug waardoor wij met de handen in het haar zitten.
    Dokter geeft ons de raad van Gaviscon baby te gebruiken na iedere voeding, dit passen we vanaf vandaag toe.
    Hopelijk heeft dit een positieve invloed en kan ons kindje opnieuw slapen (en wij ook)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Anoniempje,

      Ik had je bericht over het hoofd gezien - sorry daarvoor!
      Finn is intussen 1 jaar, en zijn reflux is zo goed als over. Af en toe komt er nog eens een kotske naar buiten, maar dat is dan meestal omdat hij aan het kruipen is..

      Finn heeft in totaal 4 behandelingen bij de osteopaat gehad, en hij is er zichtbaar beter van geworden, vrij snel na de behandelingen. En standaard wordt het inderdaad ook beter naarmate de baby ouder wordt.

      Het is goed dat je aangepaste voeding gebruikt, dat alleen kan helpen.
      En de Gaviscon geeft een beschermlaagje aan de slokdarm en maag, waardoor het minder zuur aanvoelt voor je zoontje. Ik heb het ook een tijdje gedaan bij Finn, tijdens/na elke voeding Gaviscon geven.

      Ben je al bij een osteopaat gegaan? Ik zou het toch adviseren..
      Sommige kindjes zijn ermee geholpen, andere niet, dat geef ik toe, maar als je een goede osteopaat vindt die ervaring heeft met het werken met babytjes en reflux, dan zou ik het zeker overwegen. Baat het niet, dan schaadt het niet..

      Succes!

      Verwijderen