zaterdag 27 april 2013

Haarverlies tijdens zwangerschap of na bevalling?

Zowel mijn zusje als mijn beste vriendin hadden me al gewaarschuwd: op een bepaald moment ga je meer haar dan normaal verliezen. Bij mijn zusje was het na haar zwangerschap, bij mijn beste vriendin tijdens.
En bij mij?

Tijdens mijn zwangerschap heb ik de schaar in mijn langere lokken laten zetten. Een korte coupe mocht het worden, da's lekker gemakkelijk. Ik heb geen enkele bad hair day gehad, gedurende mijn hele zwangerschap! Het lag telkens in model (zowel met mijn lang als kort haar), het was niet echt nodig om te brushen, en buiten shampoo en conditioner hoefde ik geen haarproducten gebruiken. Ik zal zelfs meer zeggen: ik hóefde zelfs niet meer om de dag mijn haar te wassen - het bleef er gewoon goed uitzien!
En bij het wassen, bij het kammen, bij het brushen, tussen twee wasbeurten in: er kwam geen haartje los. Nul komma nul haaruitval dus.

En sinds mijn bevalling in januari is dit niet anders..
Twee weken geleden heb ik het korte model nog eens laten opfrissen en meteen ook een balayage in laten zetten. Dus nu heb ik blondere streepjes in mijn (licht)bruin haar.. Dit is de start naar een blondere coupe voor deze zomer!

En sinds deze week begin ik haar te verliezen. De gewone, normale hoeveelheid - maar het valt wel op omdat het zo'n groot contrast is met ervoor. Eigenlijk ben ik stiekem blij dat mijn haartjes terug korter zijn (lange haren die uitvallen - da's geen zicht!), en blonde haren vallen niet zo op als die plots op je schouder of broek hangen..

Conclusie: haaruitval door een verandering in de hormonenhuishouding gebeurt sowieso. Bij de ene vrouw komt het voor tijdens de zwangerschap zelf, bij de andere vrouw na de bevalling. Ik dacht al dat ik er geen last zou van krijgen, maar na drie maanden is het dan toch zover!

Als je je zorgen maakt over de hoeveelheid haarverlies bij jou, kan je best contact opnemen met je huisarts of gyneacoloog, en de hormonen in je bloed laten controleren.

Sowieso is het aangeraden om voldoende gevarieerd en gezond te eten! Met fruit en bladgroente, zuivelproducten en vleessoorten en -vervangers ben je al een heel eind op de goede weg. En vitamines kunnen een goede aanvulling zijn om je haren gezond, glanzend en voller te maken.
Omnibionta Pronatal bijvoorbeeld bevat al de goede vitamines hiervoor..

Wanneer had jij last van haarverlies?

Update (14 augustus 2013):
Het haarverlies betert sowieso in normale omstandigheden, dus je hoeft je er niet te erg zorgen in te maken.
Je zal waarschijnlijk weer wat meer haar verliezen als je baby'tje ongeveer 6 maanden is, want dan begint hij/zij aan je haren te trekken! ;) Finn heeft héél regelmatig haar van me vast en gezien zijn grijptechniek zo goed is, laat hij dan zelden los. Gevolg: mama heeft weer een paar haartjes minder...
Toch maar weer met de extra vitamientjes beginnen.. :)

Tweede update (20 juli 2014):
Bij mij is er een pak haar teruggegroeid bovenaan mijn voorhoofd.. Maar het is geen zicht: mijn kapster dacht zelfs dat ik me een froefroe had laten knippen! Eerst had ik hele korte haartjes die rechtop stonden, terwijl ik stijl haar heb - heel vervelend, dat garandeer ik je. Intussen is het nieuwe stuk al een stuk langer, maar het springt alle kanten op. Het krult zelfs, dus ik moet die stukjes haar echt stylen om het in bedwang te houden..
Maar ik ben allang dankbaar dat het teruggegroeid is!


Heb jij hier last van gehad?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten