zondag 30 december 2012

Nu wordt het nóg leuker!

Geschreven op 21 augustus 2012:

Drie echo's hebben we intussen gehad!

De eerste echo was op 7 weken en bracht ons het supernieuws dat alles goed begonnen was: de innesteling van het eitje was goed gebeurd.. Het mooiste moment was toen we Loeke's hartje konden horen kloppen - ons eigen hart sloeg zowaar een paar tellen over! Tranen in de ogen, rood van de emoties, onze vingers in elkaar verstrengeld.. Het was zalig om Loeke te zien en te horen!
We konden dus al snel ook niet meer wachten op de tweede echo, die gebeurde op 12 weken.
Ook hier was alles in orde, en wat meer was: de beroemde nekplooimeting gebeurt op 12 weken! Zoals het woord het zegt, meten ze hier de dikte van het vocht in de nek. Als de huidplooi meer dan 3 mm is, dan kan dit wijzen op een chromosoomafwijking, zoals het syndroom van Down. De gyneacoloog (het was bij uitzondering een man) kon er maximum 0,8 mm van maken - wat dus heel goed nieuws was!
Je kan hier ook kiezen om een bloedtest te doen, die ook in je bloed gaat kijken of er een verhoogd risico is op een afwijking. Dit hebben we ook gedaan (ik ben tenslotte geen 3 maal 7 meer), en een paar dagen later mochten we hiervoor bellen: geen reden tot ongerustheid, alles ziet er ook in het bloed normaal uit!
Tijdens deze tweede echo hebben we de mooiste beelden van Loeke gekregen.. Ik was toen helaas mijn usb-stick vergeten meenemen, dus die foto's kregen we later. We zagen in elk geval dat Loeke héél erg actief was, en maar draaien en keren en zwaaien met de armpjes! Ongelooflijk, dat kleine wondertje..
Hier alvast een heel mooie foto van Loeke:



Voor de derde echo hadden we een afspraak met de vroedvrouw ipv de gyneacologe. Onze vroedvrouw Karin werkt al sinds ik het me kan herinneren bij mijn gyneacologe in het ziekenhuis. En ik heb altijd een goed gevoel bij haar gehad. Dus toen ze me vroegen door wie ik de tussentijdse opvolging wou laten doen (huisarts of Karin als vroedvrouw), moest ik ook niet twijfelen: het is altijd leuker als een vrouw je bijstaat tijdens de zwangerschap!
Als we bij Karin gaan, hoeven we ook niet naar het ziekenhuis, maar naar haar privé-praktijk, die ze trouwens samen met mijn gyneacologe heeft. En daar kan ze dus evengoed een echografisch onderzoek doen, waardoor we ons kleintje dus ook kunnen horen en zien! 
Verder voelt ze aan mijn buik, en is er meer tijd om vragen te stellen over de zwangerschap en bevalling.. En ik heb haar gsmnummer, dus bij dringende vragen kan ik haar altijd bellen. 
De vierde echo ligt vast op 4 september - op 20 weken!
Ik las al dat op 20 weken een uitgebreid onderzoek volgt, waarbij de gyneacologe alles in detail bekijkt om eventuele lichamelijke afwijkingen op te sporen.. Maar niet enkel eventuele afwijkingen (ik heb er trouwens 100% vertrouwen in dat alles in orde zal zijn!), maar ook het geslacht zal dan te zien zijn!
We zijn razend benieuwd!! Iedereen vraagt het ons, maar we hebben echt géén voorkeur! Het allerbelangrijkste is dat Loeke gezond is! 
Spannend!!!
En wat al even spannend is: sinds een week voelen we ook activiteit in de buik!
Op 13 augustus heb ik de eerste keer Loeke gevoeld, maar ik moest lang wachten, stilliggen (liggen werkt het beste) en een lichte, constante druk uitoefenen op mijn buik (het stuk tussen het schaambeen en de navel).. 
Deze morgen heb ik Loeke gevoeld door mijn handen gewoon op mijn buik te leggen - zonder druk dus! ZAAAAALIG!! En terwijl ik hier dit hele verhaal zit te typen, voel ik Loeke zelfs zó bewegen, ZONDER mijn handen op mijn buik te leggen!! 
Het is echt ongelooflijk allemaal, en ik kijk zo hard uit naar de komende maanden!
Ondanks de pijn in de onderrug en bekken, ondanks de pijnlijke boezem, ondanks de vermoeidheid, ondanks de beperkingen die er gewoon bijhoren (zware dozen verzetten is er voorlopig niet meer bij), is het echt genieten..
Heel veel liefs van de mama van Loeke.. 
x

1 opmerking:

  1. Zusje en tante van Loeke!!30 december 2012 om 10:31

    Liefste Loeke!!
    Ben oh zo blij dat je mama nog eens tijd gevonden heeft om haar dagboek bij te werken! Het is natuurlijk niet gemakkelijk om dit te doen als ze op de meest onverwachte momenten meegesleurd wordt door je tanteke en je neef en nichtje! Maar zo zal jij al kunnen zeggen: 'Ik was nog geen 17 weken in de buik en heb mijn eerste cinemaatje al gedaan!!'
    Hoeveel zouden er dat kunnen zeggen? ;-)
    De Magnum met caramel smaakte je mama trouwens heel erg, schrik er dus niet van als jij hier later ook fan van bent!!
    Ik ben superblij dat je je reeds laat voelen, hopelijk wil je tegen mijn handen ook eens schoppen... Je neef en nichtje zijn al even nieuwsgierig als ik 'of je nu een plassertje zal hebben of niet', maar hoe dan ook: we houden nu al van je!!!

    Je mama en papa moeten het wel nog een beetje stilletjes houden hé, kwestie van de spanning erin te houden en het voorlopig een geheimpje van jullie 3-tjes kan blijven (dan hoor je alle gissingen en de uitleg erachter, lachen geblazen!!)
    Ik lees hier net dat je mama een bollebuikkoptelefoon heeft gekocht (amai, nog niet geboren en al controle, grapje he ;-) )
    Hoop stiekem dat ik ook eens mag luisteren!!
    Lieve kusjes en hopelijk tot hoors/stamps!!

    BeantwoordenVerwijderen