vrijdag 28 juni 2013

5,5 maand en nog steeds borstvoeding..

"Nu eet hij zeker al fruitpapjes?"
"Geef je hem nog altijd niets anders?"

"Hij heeft toch dorst, mag hij zo eens niets anders drinken?"
...
En zo kan ik er nog een tiental opnoemen.

Want neen, Finn krijgt nog steeds enkel borstvoeding. 5,5 maand lang al en we doen nog verder tot half juli. En dan starten we met groentenpap.

"Is dat niet laat?"
"Oei oei, da's toch niet gezond?"
"En krijgt hij nog altijd geen flesjes melk?"
...
En zo kan ik er ook nog opnoemen..


Ik ben de eerste om te zeggen: IEDER HAAR EIGEN BABY, IEDER HAAR EIGEN KEUZE.
Voor de ene mama zal het een evidente keuze zijn om te starten met kunstmatige voeding, omdat ze een anorexia-patiënte geweest is en een soort gevecht met voeding heeft. Of omdat de mama elke dag medicatie moet nemen die de baby beter niet binnenkrijgt.
De andere mama zal starten met kunstmatige voeding omdat het haar de gemakkelijkste keuze lijkt, of omdat ze denkt te kleine borsten te hebben om borstvoeding te kúnnen geven. En zo zijn er nog verschillende redenen waarom mama's kunstmatige voeding geven.
Zo ook zijn er mama's (en dit is waarschijnlijk de grootste groep) die starten met borstvoeding, en dit een paar weken volhouden. Daarna, en dan vooral als de tijd is aangebroken om te gaan werken, overschakelen naar kunstmatige voeding. Deze baby's hebben al een mooie basis meegekregen.
Onlangs heb ik mama's ontmoet die beiden combineren: borstvoeding geven, en na de borst nog een beetje kunstmatige voeding bijgeven.
En dan zijn er de mama's die borstvoeding geven, en dit zolang mogelijk volhouden.
(Ik denk dat ik niemand vergeten ben??)

En welke mama ben ik?
Ik behoor tot de laatste groep.
En ik ga niet zeggen wat het beste is, dat moet elke mama (en papa) voor hun eigen kind uitmaken.
Andy en ik hebben beslist om voor 6 maand exclusief borstvoeding te gaan, en daar zijn we gelukkig mee.

Er zijn heel veel redenen waarom we hiervoor gekozen hebben.
Ik heb het altijd bij. Geen gezeul met flesjes en poeder. Het is het gezondste wat er is. Het is véél beter dan flesvoeding (hoewel er veel mensen zullen protesteren, en ik kan hier discussies over aangaan, maar dat doe ik beter niet - elke mama heeft recht op haar eigen keuze!). En gezien ik zelf nogal 'gezegend' ben met voedselallergieën, is het sowieso al de beste keuze om 6 maand enkel borstvoeding te geven. Hier zit een hele wetenschappelijke uitleg achter, maar kort gezegd (even overgenomen van de Nestlé-site): De eerste levensmaanden is een kritische periode, waarin het nog onvolgroeide immuunsysteem van de baby kan reageren op normaal gesproken onschuldige stoffen uit de omgeving. en Borstvoeding is de beste voeding voor je pasgeboren kindje. Aanbevolen wordt om baby’s de eerst 6 maanden uitsluitend borst te voeden, om zo het risico op allergie-ontwikkeling te verminderen. 
En je vindt op die pagina nog veel meer info hierover. Heb je zelf last van allergieën? Lees dan ook de 10 anti-allergie tips op Nestlé.

Op borstvoeding.com vind je nog veel meer informatie. Superhandig voor alle vragen ivm borstvoeding!
Hier vind je trouwens een mooie lijst met redenen waarom iemand voor borstvoeding kiest:
http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/101reden.html


Mijn ervaring samengevat ;)
Ik geniet van borstvoeding geven, Finn kent mij supergoed, en intussen ook de borsten al! ;)
Hij slaapt sinds kort ook door 's nachts, maar toch vond ik de nachtelijke voedingen heel speciaal: Finn-en-mama-tijd. :)
Inderdaad, je moet er wat voor overhebben. Zoals ik het zie: Finn is het belangrijkste wat ik al gedaan heb in mijn leven, en ik heb de mogelijkheid om exclusief borstvoeding te geven, dus waarom zou ik het dan niet doen! En ik ben er trots op! :)

En voor de andere mama's die borstvoeding geven: keep up the good work!


Heb je vragen, laat ze me gerust weten via e-mail, via facebook, of in de reacties hieronder!
Ik beantwoord ze graag voor jou in een volgende bericht!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten