zondag 30 juni 2013

Jullie vragen over borstvoeding

Bedankt voor jullie reacties!!
Het is heel fijn om berichten te lezen van (toekomstige) mama's die ook graag borstvoeding (willen) geven!
Er kwamen nog een aantal vragen uit de bus, ik beantwoord er hier al een paar voor jullie.

Je geeft zolang borstvoeding. Wil dat zeggen dat je baby nog nooit uit een flesje heeft gedronken? 
Tuurlijk wel! :) Hij is al gaan uit logeren, en de papa geeft hem ook regelmatig een flesje - maar het is exclusief mama's melk..
Sommige kindjes willen trouwens niet uit een flesje drinken. Maar gelukkig heeft Finn daar geen problemen mee, ook al doet hij het niet elke dag. Als jouw kindje dat wel zou hebben, vraag dan aan een lactatiedeskundige/vroedvrouw, of ook gewoon in bv. Dreamland welke fles meer kans maakt.
Maar Finn vindt het geen probleem om eerst van de fles te drinken, en dan meteen van de borst, of ook omgekeerd.

(bron: klik op de afbeelding)

Als je borstvoeding geeft, word je het dan niet beu om op te letten met wat je eet en drinkt?
Ja, dat is waar, maar dat doe ik sowieso al omdat ik een aantal voedselallergieën heb. De grootste boosdoeners zijn bij mij eieren (zowel eiwitten als eidooiers) en alle hieraan gekoppelde voeding zoals dierlijke room, crème fraîche, verse ijscrème, mayonaise en andere sausjes, en zo verder..
Ook van soja, walnoten en een paar andere soorten noten, blijf ik weg.
En in mindere mate reageer ik op verse groenten en fruit (door kruisallergieën met pollen en grassen), wat het trouwens minder gemakkelijk maakt om af te vallen.. ;) Ik snoep dus iets meer dan gemiddeld, denk ik..
Wel moet je een beetje opletten voor kolen, spruiten, en andere groenten die krampen kunnen veroorzaken. Ook vettige voeding vindt Finn niet zo leuk. Na trial and error heb ik besloten om geen frieten meer te eten uit de frituur.. Finn heeft er telkens krampjes van. :(

Alcohol drinken zal ik zelden of niet doen. Wetende dat alcohol in je melk wordt doorgegeven, en wetende dat het alcoholpercentage in je melk een piek vertoont 1,5u na het drinken ervan, is het gewoon niet goed voor je baby. Natuurlijk kan je wel afgekolfde melk geven in de plaats, als je iets gedronken hebt! En Kidibul drinken is tegenwoordig heel hip voor mama's!! En die heb je in meerdere smaken - waarvan ik de appel-aardbei het lekkerste vind ;) .. Maar Stassen heeft ook andere lekkere alcoholvrije drankjes naast Kidibul: Degré Zéro (die met bosvruchten!!) en Vintense.

Hoe kan je zolang borstvoeding geven als je werkt?
Ik ben niet aan het werk. Vorig jaar heb ik mijn ontslag gekregen. Een maand later zijn we verhuisd naar onze eigen woning, en een 2-tal weken later zijn we zwanger geworden. Eind mei wist ik het, een maand voor mijn opzegperiode afliep. En eigenlijk is het allemaal een zegen geweest: volop kunnen genieten van mijn zwangerschap, voorbereiden op de geboorte en komst van Finn, en nu tot september elke dag kunnen genieten van hem.. Dus qua timing zit het perfect! Maar werkzoekend zijn is natuurlijk ook niet alles. Financieel is het niet te onderschatten, je wordt bovendien in een hokje geduwd.. 
Maar als ik de wettelijke regelingen lees over moederschapsrust (=bevallingsverlof), borstvoedingsverlof en ouderschapsverlof, vind ik het zo jammer dat er geen enkele mogelijkheid bestaat om een financiële tegemoetkoming te krijgen en bijvoorbeeld een jaar zelf voor je kindje te zorgen!
In de Scandinavische landen krijgen ze véél meer bevallings- en borstvoedingsverlof. Ik las dit: De moederschapsrust bedraagt bij ons 15 weken. In vergelijking met de 52 tot 56 weken in de Scandinavische landen is dit schamel. (Klik hier voor de bron.)
Met als resultaat dat in het hoge Noorden veel meer mama's borstvoeding geven, en ook langer.. Hoe super is het om als mama bijna een jaar tijd met je kindje te kunnen doorbrengen, zonder je financieel zorgen te moeten maken! Daar kunnen ze hier in België een voorbeeld aan nemen!
Ook in onze buurlanden hebben ze langer bevallingsverlof: Nederland 16 weken; Frankrijk 26 weken voor een 3de kind; Duitsland 14 weken + 12 maanden 67% van het loon; Engeland 39 weken (uit dezelfde bron).

Alle wettelijke regelingen in België vind je hier: BV en Werken. Maar feit is dat we in België maar recht hebben op 15 weken moederschapsrust, waarvan je minstens 1 week moet opnemen voor je bevalling.

Heb je nog vragen?
Laat me weten! :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten