zaterdag 22 juni 2013

Boodschap van mijn vroedvrouw!

Lieve DreamyMama-bezoekers,

Vandaag laat ik iemand anders aan het woord: mijn vroedvrouw Sabine!
Ik heb al in verschillende berichten over haar gesproken, en vooral over hoe super het is om haar als steun en toeverlaat te hebben! Ze heeft heel wat ervaring, ze komt aan huis waardoor ze echt hands-on tips kan geven, en ze is fantastisch!
Ze was zelfs zo lief om een tekstje te schrijven om hier te publiceren..
En dit is er eentje voor all prille mama's en papa's:


Lieve ouders,

Van harte proficiat met de geboorte van jullie baby.
Een tijdje geleden werd mij, als vroedvrouw aan huis, door een kersverse mama gevraagd om enkele tips, die je niet in boeken vindt, te geven aan pas bevallen ouders.
Toch geen gemakkelijke opdracht… Er is immers zoveel te lezen en te raadplegen over de opvoeding van baby’s, in boeken, brochures, internet, … Wat zou ik hier nog kunnen aan toevoegen?
Vanuit mijn dagelijkse werkervaring in het omgaan met baby’s en gezinnen heb ik toch geprobeerd om enkele belangrijke “basistips” mee te geven.

Van primair belang is dat we ervan uitgaan dat elke baby, elk kind UNIEK is alsook elke ouder en elke gezinssituatie!
Dit wil zeggen dat er weinig of geen “standaardadviezen” zijn die gelden voor elke baby.
Hoe goedbedoeld de raadgevingen vanuit de omgeving zijn, er moet steeds gekeken worden naar elke baby apart.
Als ouder is het daarom heel belangrijk dat je je baby leert kennen om vanuit zijn behoeften te handelen.
Dit vraagt tijd, geduld, vertrouwen en veel steun! Heb vertrouwen in jezelf en durf je gevoel te volgen. Aangezien jij, als ouder, je baby 24u op 24u ziet en verzorgt de eerste dagen zal jij snelst jouw baby’s behoeften aanvoelen.


Maar, dit wil niet zeggen dat jullie er alleen voor staan!
Laat je de eerste dagen, weken begeleiden zodanig dat je bevestiging krijgt in je opvoedingsproces en zo zal je zelfvertrouwen groeien! 
Vooral bij het geven van borstvoeding is deze begeleiding niet overbodig; een goeie start is immers belangrijk voor het verdere verloop van de borstvoeding op langere termijn! Het kost toch enige investering om nadien “beloond” te worden. Ten onrechte wordt gedacht dat borstvoeding geven toch “vanzelf” gaat.

Lieve ouders, zit je na een paar dagen ook met dit teleurstellend gevoel van: “ is dit nu borstvoeding?” , “is dit nu die roze wolk?”
Weet dat jullie hierbij niet alleen zijn maar weinig ouders praten nadien nog over deze moeilijkere startperiode.
Zit je niet op die “ roze wolk”, ook dit is normaal maar ook hierover wordt weinig gepraat. Dit lijkt “taboe”.  
Zijn er twijfels, praat erover, dat kan met een hulpverlener maar ook met je familie, een goeie vriendin, andere moeders met ervaring, … Durf hulp vragen en volg de raad van deze personen op die jou het meeste vertrouwen geven en “filter” alle andere info (want je krijgt er veel).
Als het eens wat minder gaat en je je afvraagt hoe lang die slapeloze nachten nog duren… Het lijkt nu een eeuwigheid maar ook aan deze periode komt een einde. Hou dit steeds voor ogen!
Als er al één algemene tip is die ik toch wil meegeven vanuit de vele literatuur is het deze: rust en regelmaat maar op maat van jouw baby. Dieper ga ik hier niet op in, daar er veel info over te vinden is.



Om af te ronden wil ik jullie meegeven: 
geniet van jullie baby, van elke levensfase; opvoeden vraagt veel geduld en liefde maar het loont zeker en vast de moeite. Weet dat jullie hierbij ondersteund worden, en verder wens ik jullie veel geluk en succes bij deze boeiende levensopdracht!

Sabine, vroedvrouw


Laat me zeker weten als jullie specifieke vragen hebben voor Sabine!

Of willen jullie zelf een beroep doen op een vroedvrouw die aan huis komt?
Neem dan een kijkje op deze website: http://www.vlov.be/ouders/Database_zelfstandigen/!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten