vrijdag 2 augustus 2013

Groentepapje met de Rapley-methode

Eerste groentepapje.. Maar dan niet gepureerd. :)

Een lieve bezoekster (bedankt Caroline!) vroeg me of we ook zouden bijvoeden volgens de Rapley-methode. Daar had ik al van gehoord maar het deed niet meteen een belletje rinkelen, dus ik zocht het nog even op. Caroline gaf me deze link door: 
De Rapley-methode, of ook "baby led weaning", houdt - kort gezegd - in dat de baby zelf bepaalt wat en hoeveel hij eet. Het eten wordt niet gevoerd, maar ongepureerd in de hand gegeven.

Veel voordelen aan ongepureerde hapjes
Volgens studies (Bron: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/bijvoeding.htmlzouden dit de voordelen zijn:
Opvoedkundig gezien is het oefenen van nieuwe vaardigheden onder eigen regie [dus zelf pakken, zelf in de mond doen, zelf onderzoeken, zelf een manier vinden om eten klein te maken, zelf leren hoe je iets moet doorslikken en tot slot zelf leren verteren], in plaats van met een lepel onder regie van de ouder/verzorger geprakt eten in de mond gestopt krijgen, effectiever en beter voor de ontwikkeling de motoriek, het gevoel van eigenwaarde en zelfverantwoordelijkheid.
Baby's gaan gevarieerder eten. 
- Je kindje kan het eten apart proeven.
Baby's zullen ook eerder de smaak met het uiterlijk leren associëren. En zo voedsel leren herkennen. 
Zelf voedsel pakken stimuleert de oog-hand coördinatie.
Nadelen zouden er niet echt zijn. Ik krijg veel de vraag of baby's zich zo niet sneller verslikken, maar dat is blijkbaar niet bewezen. En ik las ergens dat baby's zich sneller verslikken bij het drinken, dus jah.. 

Maar goed, genoeg theorie, tijd voor de praktijk.

Eerste broccoli-hapje
En dan was het zover, vorige week maandag: de broccoli en patatjes waren gegaard en weer een beetje afgekoeld, de camera stond klaar. 
Finn kreeg een plastic slabbetje aan en werd in zijn nieuwe eetstoel gezet. En toen kon de pret beginnen..

Als eerste kreeg Finn een stukje broccoli op zijn tafeltje. Zoals alles tegenwoordig, nam hij het vast en bracht het meteen naar de mond. :)
Likken. Sabbelen. Proeven. Brokjes vallen. Tussen zijn beentjes op de stoel. Op de grond. 

En toen ging het ergens mis. Plots wou hij het niet meer. Hij zette froezen op, alsof hij net een citroen voorgeschoteld had gekregen. Okee. Een stukje aardappel dan. Maar dat gaf hetzelfde resultaat. 
We moesten lachen om zijn snoetjes. Maar tegelijkertijd stel ik me de vraag waarom hij het plots niet meer wou, dus ik herbekijk het filmpje. Misschien heeft hij een stukje doorgeslikt en was de textuur wat onverwachts. Later nog eens proberen. :)

Combinatie van Rapley en de gebruikelijke gepureerde papjes
De dag erna kreeg hij gepureerde broccoli en aardappeltje. Andy en ik hadden namelijk samen besloten dat we beiden zouden proberen: ongepureerd en gepureerd. En blijkbaar vond hij de gepureerde broccoli lekker!

Groentepapje van broccoli en aardappel (dag twee)

Broccoli is in zijn ongepureerde vorm niet echt dankbaar om de eerste keer voorgeschoteld te krijgen, denk ik nu, met al zijn kleine groene brokjes die loskomen in je mond. Misschien was het gewoon zijn ding (nog) niet, die gekookte broccoli.
Maar de Rapley-methode is nog niet afgeschreven, hoor. Snijboontjes hebben we ook al geprobeerd zo, dat vond hij wel grappig. En wij ook, gezien er allemaal stukjes boon rond zijn mondje hing.. :)
En vorig weekend kreeg hij van zijn papa een lekker stukje meloen (Piel de Sapo); amaai, daar heeft Finn met veel goesting op gesabbeld. Het deed deugd aan zijn tandvlees, denken we, want hij heeft het hele stukje opgegeten.. En alles plakte uiteraard nadien! ;) Het was een plezier om hem bezig te zien met smullen!

Smile, you're on candid camera!
Ik post hier (zodra het me gelukt is om fragmenten te knippen) een video van zijn eerste maaltijden! Dan kunnen jullie meegenieten van zijn eerste niet-hapje en wel-hapje. Maar het leukste blijven toch zijn snoetjes.. ;)

Drinken na het eten..
En oh ja, een beetje water krijgt hij meestal na zijn maaltijd.. Zo koddig om te zien hoe hij met open mond zit te lachen wanneer ik een glas, de fles water en een drinkrietje boven tover.. Hij weet al heel goed hoe laat het dan is! Hij drinkt nog niet 'normaal' met een rietje, ik neem met het rietje wat water uit het glas, en laat dat zo in zijn mond lopen. Vorig weekend begon hij toen ook te zuigen aan het rietje, maar dat doet hij momenteel niet meer..

Ik weet dit: het is superleuk om te zien hoe graag Finn eet en geniet om bij ons aan tafel te zitten! En hij is zo nieuwsgierig naar alle nieuwe dingen, dus ik ben er zeker van dat het nog heel leuk gaat worden!!


Heb jij ook je kindje ongepureerd voedsel laten eten? Ik ben benieuwd hoe dat is gegaan!
En heb ik het verkeerd voor als ik denk dat deze methode in Nederland meer ingeburgerd is dan hier in België? Want zelf ken ik niemand die dit al echt heeft toegepast..
Hoe ervaar jij dit?!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten