maandag 11 februari 2013

Dag 0: Eerste uren als mama!

Trots op mijn zoontje Finn!

Op zaterdag 19 januari 2013 ben ik voor de allereerste keer mama geworden, en sinds dat moment ben ik overgelukkig!

Nadat vroedvrouw Jessica onze kleine jongen op mijn borst had gelegd, genoot ik zo van de warmte van zijn kleine lijfje. Hij was nog nat en glibberig, en zag een beetje blauw-paars (vooral aan zijn handjes en voetjes), maar dat was al snel over. Hij lag op mijn naakte huid, en ik wou - toen al - niets liever dan hem knuffelen en troosten.

Die eerste momenten als mama waren fantastisch!!! Ik voelde me eigenlijk al mama toen Finn nog in m'n buik zat, maar nu hij hier écht was, kwam dat moedergevoel nog veel sterker boven!
Dit was mijn kleine schat, en ik zou hem niets laten gebeuren!!

Jessica bood zelf aan om een paar foto's van ons drieën te nemen, en daar ben ik zo dankbaar voor. Ze zijn niet meteen voor publicatie geschikt, want ze zijn een beetje bloot en bloederig ;)
Maar voor ons zijn ze schitterend!

Andy heeft de navelstreng doorgeknipt, nadat deze was uitgeklopt. (ik heb over dat uitkloppen geschreven in een vorige blogpost: Choices choices choices.)
En nadien heeft Jessica Finn afgedroogd met een tetradoek en hem zijn eerste kleertjes en mutsje aangetrokken. 'Afdrogen' geeft eigenlijk een verkeerde indruk, want ze heeft zijn huidje eerder 'afgedept'. Zo was het meeste bloed en vocht eraf, zonder zijn huidje te beschadigen. En ze had ons op voorhand om zijn kleertjes gevraagd, want die zou ze in de warmteoven opwarmen. Op die manier zou hij zeker geen koud krijgen.

Natuurlijk weende Finn tijdens dit eerste pamper- en kleertjesmoment! Hoe zou je zelf zijn als je 9 maand in een zalig, warm bad hebt gezeten, en dan plots moet je droge kleertjes aandoen?! Weg vrijheid! ;)

Toen hij aangekleed was, heeft de papa hem in zijn armen genomen. Papa en Finn genoten duidelijk allebei van deze eerste echte kennismaking! Ik vond het super dat het bevallingsbed waarop ik lag, in dezelfde kamer stond als waar Finn zijn eerste verzorging kreeg! En zo kon ik zelf ook foto's trekken toen Andy zijn zoontje vasthield! *smelt*

Tijdens zijn eerste verzorging werd Finn trouwens ook getest, dit noemen ze de Apgar-score en die test wordt gedaan bij alle pasgeboren kindjes.
Bij de Apgar-score worden 0, 1 of 2 punten gegeven per criterium:
- ademhaling --> als ze goed doorhuilen, krijgen ze zelfs twee punten
- pols- en hartslag --> liefst meer dan 100 slagen per minuut
- spierspanning --> hoe bewegen pasgeboren baby's hun ledematen? hoe actiever, hoe beter!
- aspect (kleur) --> zien ze blauw of roze? en als ze blauw zijn, hoe snel wordt de huid roze?
- reactie op prikkels --> hoe reageren ze?
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Apgar-score)

Het maximum aan punten is dus 10 punten. Finn zijn score was 8/9, dus heel goed!

Finn was trouwens 53,5 cm groot bij de geboorte en woog 4070 g!
Intussen is er al redelijk wat bij: 55 cm en 4560 g (lengte en gewicht van de dag voor zijn 3 weken oud!).

Nog even dit:
Finn, ik ben supertrots op jou, en vind het super dat ik je mama mag zijn!
Ik ga zo hard mijn best doen om, samen met je papa, jou een goede opvoeding te geven.
Ik wil vooral dat je liefde, respect en zelfvertrouwen leert kennen, en dat je positief tegen het leven mag aankijken! Genieten van elke dag, en van de mooie dingen in het leven!
Ik hou van je, lieve kleine schat..

Finn, 1 dag oud


Geen opmerkingen:

Een reactie posten