dinsdag 26 februari 2013

De gehoortest bij Finn

Waw, alweer een week voorbij!
Ik kan maar niet wennen aan de tijd die - zonder dat ik het besef - zo snel voorbij gaat!

Ik beloofde jullie iets meer te schrijven over de gehoortest bij Kind & Gezin, met al meteen de bijhorende foto ;)


Kathleen van Kind & Gezin had ons op voorhand gevraagd om hem 24 uur voor zijn gehoortest geen badje meer te geven. Badolie of lotion zorgen er immers voor dat er een slecht signaal naar de elektroden wordt gegeven.
En liefst van al, zie ze, moest Finn slapen. Maar ja, zoiets regel je natuurlijk niet op voorhand!

Op tijd komen met een baby..
Een uurtje voor we er moesten zijn, had ik Finn nog laten drinken. Gelukkig had hij toen honger, want ik probeer zoveel mogelijk op vraag te voeden, wat niet altijd eenvoudig is als je ergens op uur moet zijn. En op tijd komen, daar was ik al zo een krak in! ;)

Omdat hij dus pas gedronken had, was hij rustig en bleef hij slapen terwijl we hem in de draagmand legden. Hij had zijn skipakje aan (superleuk cadeau van mijn metekindje!) en was klaar voor zijn eerste uitje met de buggy! (We kozen trouwens voor de Quinny Speedi met de MaxiCosi CabrioFix - heel tevreden van de volledige set!!)

Finn sliep dus toen we aankwamen (op tijd, trouwens!). Maar eens we binnen waren, en toen Kathleen met die kabeltjes aan zijn hoofd begon te prutsen, was Finn weer wakker.
Op de bovenste foto ligt hij met zijn ogen dicht, maar hij was wel degelijk wakker. Blijkbaar, als de test gebeurt bij kindjes die slapen, dan gaat het veel sneller. Kathleen vertelde dat het record bij haar op 38 seconden stond. Bij Finn heeft het anderhalve minuut geduurd. Wakker, ik zei het toch! :)

Waarom nu die gehoortest?
Kind & Gezin doet alle consultaties gratis, dus in de eerste plaats is het logisch dat je hiervan gebruik maakt.
Ten tweede, met deze vroege gehoortest kunnen aangeboren gehoorafwijkingen vroeg worden opgespoord.
En bovendien is het volledig veilig en pijnloos. Deze test gebeurt trouwens best tussen week 2 en 4.

Volgens Kathleen hoort de baby tijdens de gehoortest gekraak. Volgens het boek van Kind & Gezin ("Het ABC van baby tot kleuter", uitgave 2013) hoort de baby tijdens de test "allerlei geluiden". Ik schrijf even over uit het boek: "Het toestel registreert via elektroden die op de huid gekleefd worden de veranderingen in de hersenactiviteit. Het toestel zoekt naar bekende patronen en beoordeelt of je baby voldoende hoort."

En de beoordeling bij Finn? "Hij hoort goed. Of hij zal ook luisteren, dat kunnen we u niet beloven", aldus Kathleen..
Het is een grapje dat ze waarschijnlijk bij iedereen gebruiken.. ;)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten