dinsdag 15 januari 2013

Choices, choices, choices..

Zodra je weet dat je zwanger bent, heb je al die keuzes die je moet maken als aanstaande ouders. Kleine keuzes, maar evengoed grote en belangrijke keuzes.

Allemaal vragen waar je over na moet denken.. 
Eén van de eerste keuzes ging bij ons over mogelijke voornamen.. Gelukkig hadden we daarover al snel hetzelfde idee, met een top drie waar we ons allebei konden in vinden!

En dan: waar wordt de babykamer gemaakt? Waar gaat de baby slapen in het begin, bij ons op de slaapkamer, of toch meteen in zijn kamer? En dan hebben we het over gezondheid en hoe omgaan met eventuele handicaps, over borstvoeding en flesvoeding, ... En over de rol die we willen spelen als mama en papa..

En nadien, over wie meter en peter wordt? En hoe gaan we het hen vragen?
En welke geboortekaartjes willen we? Hoe willen we dat het doopsuiker eruit ziet? En gaan we dat zelf maken?
Gaan we nadien minder werken? Gaat de baby naar de crèche, onthaalmoeder of familie? En eens je besluit om je kleine spruit naar de crèche te laten gaan, wélke crèche (hier zijn er momenteel 3 in de gemeente!)?
Hoe gaan we de praktische regelingen treffen (de baby inschrijven bij welk ziekenfonds, aanvragen van kraamgeld en kindergeld, ...)?
Enzovoort, enzovoort..

En de bevalling?
Dan hebben we het nog niet gehad over hoe we de bevalling willen?!
Ik wil graag mijn partner zoveel mogelijk betrekken bij de bevalling, het moet een moment (of eerder: paar uur) van ons zijn.
Zelf heb ik de tijd gehad om er redelijk wat over te lezen, en ik heb dus zelf een aantal voorkeuren en wensen. Sinds ik trouwens mijn eerste bezoek aan mijn huidige gyneacologe bracht (ongeveer 15 jaar geleden), wist ik al dat ik graag een onderwaterbevalling wou hebben ooit. Het ziekenhuis waar ik ga bevallen (en waar mijn gyneacologe werkt), heeft namelijk 5 kamers in het verloskwartier met bevallingsbaden - vind ik gewéldig! Onderwater bevallen kan namelijk ervoor zorgen dat je minder pijn hebt bij de weeën, en dat je minder kans hebt op inscheuren of inknippen.

Ze zijn er ook heel erg vóór het bevallen op natuurlijke wijze, dus liever op een baarkruk bijvoorbeeld, dan liggend op het bed.
Wist je trouwens dat het liggend bevallen, iets tegennatuurlijks is, dat in de praktijk werd geïntroduceerd voor het gemak van dokters? Zo hebben ze duidelijk 'zicht op alles', zonder zich in allerlei posities te moeten wringen.
Eigenlijk is het logisch dat de zwaartekracht helpt om te bevallen: de baby moet naar beneden en dus is het  veel natuurlijker om al zittend of al rechtstaand te bevallen, dan liggend te bevallen. Hierbij helpt de zwaartekracht, en zo krijg je sneller ontsluiting en heeft de baby het iets gemakkelijker om door het geboortekanaal te geraken..

Zie me dit allemaal schrijven, ik lijk wel ervaren, en ik ben nog niet eens bevallen! ;)

Geboorteplan
Zoals ik al zei, heb ik de tijd gehad om over bevallingen te lezen. En ik weet dus wat ik wil, als (en echt ALS) het medisch allemaal verantwoord is. Is mijn kleintje in nood, dan wil ik dat de dokters er alles aan doen om het voor hem zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen, zonder te moeten rekening houden met mijn geboorteplan.
Zo noemen ze dat, het 'geboorteplan'. Een soort plan van hoe je de bevalling wilt doormaken.

Je kan zo'n voorbeeld aan je gyneacologe of je vroedvrouw vragen.
Op het exemplaar dat ik kreeg, staan onder andere de volgende zaken die je moet beslissen:
(ik duid met een kleurtje mijn keuzes aan)

1. Vragen tijdens de ontsluitingsfase:
  • Hoe wil je de weeën opvangen?
    • liggend
    • rondlopend
    • ontspanningsoefeningen op de zitbal
    • relaxatiebad
    • ontspannende muziek
    • epidurale verdoving
  • Wie is er aanwezig bij je bevalling?
    • je partner
    • medisch personeel
    • andere personen die gewenst zijn (zoals je moeder, een zelfstandige vroedvrouw, ...)

2. Vragen tijdens de bevalling:
  • Hoe zien jullie de bevalling?
    • horizontaal
    • gehurkt
    • baarkruk
    • onder water
    • met epidurale verdoving
    • Zelf vul ik aan: liefst in een rustige omgeving met weinig lawaai en zacht licht
  • Als onze baby geboren is:
    • wordt hij onmiddellijk op de buik gelegd? Ja graag! 
    • knipt de papa de navelstreng door? Als de papa dat op dat moment wil, no pressure! :)
    • Zelf vul ik aan: graag de navelstreng laten uitkloppen, zodat mijn baby de kans heeft om rustig te bekomen en zelf te starten met ademen wanneer hij daar klaar voor is. (Zolang de navelstreng immers nog klopt en nog verbonden is met de baby, krijgt hij nog zuurstof en hoeft hij zelf nog niet te ademen. Het uitkloppen van de navelstreng kan een minuut tot een paar minuten duren.)

3. Vragen na de bevalling:
  • Wat willen jullie doen met de moederkoek? Niets, doe maar weg.
  • De voeding van jullie kindje:
    • borstvoeding Ja graag! En liefst ook binnen het eerste uur aanleggen!
    • flesvoeding

We spreken binnen een paar dagen / weken nog wel eens, over hoe het effectief is verlopen! ;)

Vraagje: had jij ook een geboorteplan vooraf?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten