zaterdag 5 januari 2013

Enveloppen schrijven..

Elke dag komt de geboorte van onze kleine spruit dichterbij. En dat is spannend!
Of ik al stress begin te krijgen? Dat valt nog behoorlijk mee.. :-)
Maar het wil wel zeggen dat het hoog tijd wordt voor de laatste voorbereidingen..

Deze namiddag heb ik me dus beziggehouden met het schrijven van de enveloppen.
En dat is een behoorlijk werkje. Ja, ik weet het, je kan die adressen ook gewoon afprinten op etiketten en ze zo veel sneller op de enveloppen plakken.
Máár .. voor een geboortekaartje vind ik wel dat het iets persoonlijkers mag, en dus zijn het handgeschreven enveloppen geworden. :-)

De enveloppen zelf zijn eenvoudig maar licht gesatineerd (jammer dat je het niet ziet op de foto), en bijna (maar net niet) vierkant van vorm.
Tip nr 1: Wanneer je enveloppen vierkant zijn, behoren ze tot een niet-genormaliseerde zending, wat inhoudt dat je twee postzegels per envelop moet plakken.



In het verzamelen van alle adressen kruipt veel meer tijd dan in het schrijven ervan. Want je hebt natuurlijk veel meer adressen nodig, dan enkel van die personen naar wie je normaal gezien een kerstkaartje stuurt. ;-)

Tip nr 2: Met dat verzamelen begin je dus best een heel stuk vroeger!

Ik heb zelf eerst alle namen (eventueel met kinderen) in een Excel-lijst gezet, opgesplitst volgens familie, vrienden, collega's, buren, ... . Dan heb ik naast elke naam het aantal geboortekaartjes, doopsuiker volwassenen, en doopsuiker kinderen (in het geval dat je hierin een onderscheid maakt, zoals wij dus) ingevuld. Elk in een andere kolom. Op die manier kan je snel een optelsom maken en zie je in één oogopslag hoeveel kaartjes en doopsuiker je nodig hebt.
En in Excel kan je snel kolommen tussenvoegen, dus na deze 4 kolommen (naam, kaartje, doopsuiker volwassenen, doopsuiker kinderen) heb ik kolommen voorzien voor de adressen.
Op die manier heb je alle gegevens in een document, en zorg je dat je niemand over het hoofd ziet.

Tip nr 3: Overloop de lijst een paar keer met je partner, om toch zeker te zijn dat je niemand bent vergeten!
Vergeet bijvoorbeeld je huisdokter niet op die lijst te zetten, je gyneacoloog, en eventueel zelfs de winkel waar je je geboortelijst liggen hebt (Dreambaby vraagt het bijvoorbeeld zelf om een kaartje binnen te steken).

Tip nr 4: Vraag je ouders en schoonouders om tijdig te laten weten hoeveel kaartjes zij nodig hebben (bijvoorbeeld voor hun buren en/of werk)! Wij kregen zo afgelopen week (!!) nog te horen dat mijn ouders nog bijkomende kaartjes nodig hadden! Gelukkig hebben we er - na vraag van mijn schoonmoeder die dit een maand geleden liet weten - nog 10 bijbesteld - wat nu nét voldoende zou moeten zijn.


Maar stress? Neen hoor! ;-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten